Svakako je važno prije nego što počnemo sa samim procesom usklade ili otpisa kontaktirati kupce, opomenuti ih i po potrebi aktivirati proces ovrhe, što podrazumijeva postupanje pažnjom dobrog gospodarstvenika. Preporučamo slanje IOS-a (izvoda otvorenih stavaka) i ako je moguće provjeriti točnost knjiženja i ostalih parametara sa samim kupcem.
Ako je sve pokušano propalo, donosimo odluku o vrijednosnom usklađenju i/ili otpisu potraživanja od kupaca. Sada ulazimo u zonu ''rizika''. Troškovi vrijednosnog usklađivanja rezultiraju smanjenjem računovodstvenog dobitka, ali poželjni efekt prema kojem mi želimo raditi je smanjenje porezne osnovice, što je u konačnici i moguće. Potonje ovisi o činjenici radi li se o porezno priznatom ili nepriznatom trošku.
Preporučamo prije donošenja same odluke oprezno provjeriti porezni status potraživanja koja želite vrijednosno uskladiti.
Razlozi vrijednosnog usklađivanja i otpisa imaju širi opseg od samog utjecaja na dobit i osnovicu poreza na dobit. Iskazivanjem potraživanja koja nisu naplaćena imovina društva je precijenjena i posljedica takve činjenice mogu biti skriveni gubitci ili precijenjeni prihodi. Takvo iskazivanje imovine društva kosi se odredbama HSFI-a i MRS 1.
Mjerenja potraživanja vrše se prema fer vrijednosti (cijena koju bi trebalo primijeniti za prodanu imovinu ili platiti za podmirenje obveze u uobičajenoj transakciji između sudionika na tržištu na dan mjerenja vrijednosti).
Ako postoji objektivan dokaz o smanjenju vrijednosti proizašle iz jednog ili više događaja vrijednost potraživanja se smanjuje i gubitci od smanjenja vrijednosti nastaju ako postoje značajne financijske teškoće kupca, nepoštovanje ugovora i nastanak mogućnosti da će kupac krenuti u proces stečaja ili likvidacije.
Važno je znati kada otpisati potraživanje, a kada ga vrijednosno uskladiti.
Ako i nakon isteka roka plaćanja još uvijek postoji vjerojatnost naplate samog potraživanja (izravno, putem nagodbe, ovrha ili slično) primijenit ćemo vrijednosno usklađenje, a ako se radi o definitivno nenaplativim potraživanjima izvršit ćemo otpis.
Definirajmo kriterije za porezno priznato vrijednosno usklađenje i otpis.
Vrijednosno usklađenje potraživanja od kupca za isporučena dobra i usluge smatraju se porezno priznatim ako je od dospijeća od kraja poreznog razdoblja (31. prosinca) prošlo više od 60 dana, a ona nisu naplaćena do 15. dana prije dana podnošenja porezne prijave.
Potraživanja koja su definitivno nenaplativa mogu se otpisati jednom godišnje po pojedinačnom dužniku do iznosa od 5.000,00 kn na temelju pojedinačnog računa ili druge slične isprave. Moguće je otpisati jedno potraživanje ili više potraživanja od pojedinačnog dužnika do navedenog iznosa. U ovom slučaju radi se o otpisima male vrijednosti i nije potrebno pokretati postupke naplate.
Kada se radi o svotama većeg iznosa (više od 5.000,00 kn) nije moguće obaviti ni djelomični otpis jer je kompletni iznos potraživanja porezno nepriznati rashod.
Otpis potraživanja moguće je obaviti i prema fizičkim nepovezanim osobama (NE obrtnici, prema njima djelujemo prema gore opisanim pravilima).
Porezno priznatim rashodom smatraju se otpisi potraživanja do 200,00 kn po pojedinačnom dužniku.
Zaključno, važno je oprezno postupati pri uskladama i otpisima. Odluka koji proces će se koristiti je na samom poduzetniku. Kako god da postupili važno je u RDG-u pravilno prikazati i objasniti provedeni postupak kako bi sve bilo 'čisto'.
Puno sreće i malo poreza želi Vam RKR! :)